Τετάρτη 2 Απριλίου 2014

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων με 8 επίπεδα κατάταξης

Σε 8 Επίπεδα κατατάσσει τους τίτλους σπουδών, που αποκτώνται στη χώρα, το «Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων» που ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας. Ο υπουργός Παιδείας δήλωσε, με αφορμή την παρουσίαση, ότι «το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων αποδίδει με δικαιοσύνη επαγγελματικά δικαιώματα που θα δώσουν τη δυνατότητα εισόδου στην αγορά εργασίας, χωρίς στρεβλώσεις, σε ασφαλές εργασιακό και επαγγελματικό περιβάλλον». 

Μιλά προκλητικά για «ασφάλεια» και για επαγγελματικά δικαιώματα, τη στιγμή που τα εργασιακά δικαιώματα έχουν αντικατασταθεί και με το νόμο από την εργοδοτική ασυδοσία και που το δικαίωμα στη δουλειά ορίζεται αποκλειστικά από την αγορά.

Ο υπουργός, μιλώντας για το Πλαίσιο Προσόντων, έκανε λόγο για «εργαλείο που δίνει διέξοδο στην αγορά εργασίας», σα να φταίει σήμερα η έλλειψη εθνικού πλαισίου προσόντων για την ανεργία! Ισα-ίσα που η ανεργία των αποφοίτων Ανώτατης Εκπαίδευσης αυξήθηκε στο σύνολο του πληθυσμού τον τελευταίο χρόνο από 12,7% σε 19%, αύξηση πολύ μεγαλύτερη αναλογικά σε σχέση με τα πιο χαμηλά εκπαιδευτικά προσόντα. Και πρόκειται για αύξηση που αφορά κατά κύριο λόγο τις μικρότερες ηλικίες, στις οποίες η ανεργία συνολικά έχει φτάσει στο 57%!

Το σίγουρο είναι ότι η κατάταξη των διαφόρων τίτλων σπουδών στα 8 Επίπεδα του Πλαισίου Προσόντων δεν πρόκειται ούτε να ανοίξει θέσεις εργασίας, ούτε να αντιστρέψει αυτήν την εικόνα της ανεργίας που μαστίζει τη νεολαία, ούτε να προσθέσει εργασιακά δικαιώματα σε κανέναν τίτλο σπουδών. Το μόνο που ενδέχεται να διευκολύνει είναι τη μετανάστευση και την εργασιακή περιπλάνηση εντός Ε.Ε. των αποφοίτων κάθε επιπέδου, αφού οι τίτλοι σπουδών θα είναι τώρα πιο εύκολα συγκρίσιμοι αλλά οι όροι εργασίας διαρκώς χειροτερεύουν σε όλη την Ε.Ε.

Τα οκτώ Επίπεδα του Πλαισίου Προσόντων.

Το υπουργείο Παιδείας, υλοποιώντας τις δεσμεύσεις προς την ΕΕ, κατέθεσε έκθεση αντιστοίχισης του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, η οποία εγκρίθηκε από τη Συμβουλευτική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χτες, οι τίτλοι σπουδών που χορηγούν τα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα κατατάσσονται στα εξής επίπεδα:

Επίπεδο 1:  Απολυτήριο Δημοτικού.
Επίπεδο 2:  Απολυτήριο Γυμνασίου.
Επίπεδο 3:  Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας που χορηγούν οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ).
Επίπεδο 4:  Απολυτήριο Γενικού Λυκείου, Πτυχίο ΕΠΑΣ Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου και Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας που χορηγείται στους αποφοίτους της Γ' τάξης των ΕΠΑΛ.
Επίπεδο 5: Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας που χορηγείται στους αποφοίτους της τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ. Δίπλωμα Επαγγελματικής Ειδικότητας που χορηγείται στους αποφοίτους ΙΕΚ. Δίπλωμα - Πτυχίο Ανωτέρας Σχολής (τριτοβάθμια ανώτερη και όχι ανώτατη εκπαίδευση).
Επίπεδο 6:  Πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευση (Πανεπιστημίου και ΤΕΙ).
Επίπεδο 7:  Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης.
Επίπεδο 8:  Διδακτορικό Δίπλωμα.

Είναι φανερό ότι κάποια επίπεδα λειτουργούν ως ένα τσουβάλι, στο οποίο μπαίνουν σχολές και πτυχία πολλών και διαφορετικών ταχυτήτων. Για παράδειγμα, στο Επίπεδο 5 μπαίνει όλη η λεγόμενη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση και μαζί οι ανώτερες σχολές. Δηλαδή στο ίδιο επίπεδο βρίσκονται ο ένας χρόνος μαθητείας των ΕΠΑΛ, τα διετή ΙΕΚ αλλά και οι τριετείς Ανώτερες Σχολές, στις οποίες η εισαγωγή γίνεται μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Αντίστοιχα, στο Επίπεδο 6 της Ανώτατη Εκπαίδευσης κατατάσσονται όλα τα πτυχία ανεξαρτήτως χρόνου σπουδών (σχολές 10, 8 ή και 7,5 εξαμήνων).

Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων δεν εμποδίζει αλλά γίνεται μοχλός για παραπέρα διαφοροποίηση της εκπαίδευσης αλλά και για υποβάθμιση των σπουδών με παγίωση των τριών κύκλων στην ανώτατη εκπαίδευση και με τον ανταγωνισμό μεταξύ των διαφόρων σχολών να τείνει να σπρώχνει προς τα κάτω το επίπεδο σπουδών εντός κάθε επιπέδου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου