Τετάρτη 12 Αυγούστου 2015

Μνημείο εμπαιγμού του λαού τα «11 σημεία» εξωραϊσμού της συμφωνίας από την κυβέρνηση.

Η κυβέρνηση δημοσιοποίησε χτες το μεσημέρι ένα πρώτο κείμενο για να περιγράψει τα ...θετικά στοιχεία της συμφωνίας «καρμανιόλα» για το λαό. Τα «11 σημεία» του συγκεκριμένου κειμένου έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πολύ περισσότερο που μέσω αυτών η κυβέρνηση επιχειρεί να βαφτίσει το κρέας ψάρι και να δείξει ότι υπάρχουν θετικές για το λαό πλευρές του νέου αντιλαϊκού μνημονίου, εμπαίζοντάς τον, αφού το μόνο θετικό της συμφωνίας είναι η πολύμορφη ενίσχυση του κεφαλαίου, προϋπόθεση της οποίας είναι η ακόμη πιο βαθιά χρεοκοπία του λαού και αυτό γίνεται με τη συμφωνία. Λίγες ώρες αργότερα, η κυβέρνηση δημοσιοποίησε ένα δεύτερο κείμενο με 14 σημεία, χωρίς να αλλάζει η ουσία.
 
Ας δούμε ένα προς ένα τα σημεία που παραθέτει η κυβέρνηση:
 
1. «Η συμφωνία στα δημοσιονομικά προβλέπει ήπια προσαρμογή, δεν είναι καθόλου ασφυκτική, αφήνοντας χώρο στην ανάπτυξη. Προβλέπει -0,25% πρωτογενές έλλειμμα το 2015 και πλεονάσματα: +0,50% το 2016, +1,75% το 2017 και +3,5% το 2018.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία που είχε υπογράψει η κυβέρνηση Σαμαρά/Βενιζέλου προέβλεπε πρωτογενή πλεονάσματα 3% για το 2015, 4,5% για το 2016 και 2017, καθώς και 4,2% για το 2018! Πλεονάσματα που δεν άφηναν κανένα περιθώριο για ανάπτυξη.
 
Με την παρούσα συμφωνία, οι υποχρεώσεις της Ελλάδας για πλεονάσματα στην 3ετία είναι μειωμένες κατά ποσοστό 11% του ΑΕΠ, δηλαδή αποφεύγονται μέτρα ύψους περίπου 20 δισ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι με την παρούσα συμφωνία δε θα υπάρξει καμία νέα δημοσιονομική επιβάρυνση - δηλαδή νέα μέτρα - κατά το προσεχές διάστημα».

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κεντρικό επιχείρημα της κυβέρνησης είναι πως η νέα συμφωνία έχει μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα, πως είναι «πιο χαλαρή δημοσιονομικά».
 
Πράγματι, δεν προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα για το 2015, ενώ τα πρωτογενή πλεονάσματα που προϋπολογίζονται για το 2016 και το 2017 είναι μικρότερα απ' αυτά της προηγούμενης συμφωνίας. Αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό, αφού η νέα εκδήλωση της κρίσης, που υπολογίζεται σε 3% το 2015 και σε 2% το 2016, καθιστούν εκ των πραγμάτων αδύνατη την επίτευξη υψηλών δημοσιονομικών πλεονασμάτων αυτή τη διετία.
 
Κάθε μνημόνιο προέβλεπε μικρά πλεονάσματα για τη χρονιά που υπογραφόταν, που αυξάνονταν σταδιακά τα επόμενα χρόνια. Το μνημόνιο Τσίπρα δεν αποτελεί εξαίρεση. Τα μικρά πλεονάσματα 2016 και 2017 μετατρέπονται σε ένα μεγάλο πλεόνασμα του 3,5% του ΑΕΠ το 2018, που θα πρέπει να διατηρηθεί για τις επόμενες δεκαετίες. Αυτό θα κληθεί να το πληρώνει.
 
Η επίτευξη αυτών των πρωτογενών πλεονασμάτων θα απαιτήσει και νέα, πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα για το 2017 και στη συνέχεια. Επιπλέον, το μνημόνιο Τσίπρα πρωτοτυπεί. Εισάγει για πρώτη φορά ένα μηχανισμό αυτόματης περικοπής δαπανών για μισθούς, συντάξεις, σχολεία, νοσοκομεία, πανεπιστήμια, Πρόνοια κ.λπ., όταν τα πρωτογενή πλεονάσματα κινδυνεύουν να μην πιαστούν.
 
2. «Η συμφωνία διέπεται από το Διεθνές Ευρωπαϊκό Δίκαιο και όχι από το Αγγλικό, όπως είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και δεν προβλέπει κατάργηση της κρατικής ασυλίας, όπως προέβλεπαν οι προηγούμενες συμφωνίες».
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτό είναι ξεκάθαρα ένα προπαγανδιστικό τρικ. Η νέα δανειακή σύμβαση διέπεται από Ευρωπαϊκό Δίκαιο, γιατί έχει να κάνει με δανεισμό από κράτη της Ευρωζώνης σε κράτος της Ευρωζώνης. Θυμίζουμε ότι οι προηγούμενες δανειακές συμβάσεις αφορούσαν δανεισμό και από ιδιώτες - επενδυτές με αγορά ομολόγων. Ωστόσο, το άρθρο 12 του καταστατικού του ESM που θα δανείσει στην Ελλάδα, αναφέρει ότι: «(...) ο ESM δύναται να παρέχει στήριξη σταθερότητας κάτω από αυστηρούς όρους». Εξ ου και το αντιλαϊκό μνημόνιο και τα μέτρα που ήδη έχουν ψηφιστεί.
 
Οσο για το ότι «δεν προβλέπει κατάργηση της κρατικής ασυλίας, όπως προέβλεπαν οι προηγούμενες συμφωνίες», υπονοούν ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εκχωρήσει κυριαρχικά δικαιώματα, ενώ η σημερινή τα ανακτά, αλλά αυτά τα κυριαρχικά δικαιώματα έχουν εκχωρηθεί στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη με τη συμμετοχή σ' αυτές, αλλά και πρόσθετα στους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς με τους οποίους συνάπτουν τις συμφωνίες. Αλλά έτσι λειτουργεί το κεφάλαιο, με αλληλεξαρτήσεις.
 
3. «Η συμφωνία προβλέπει όχι μόνο την αναχρηματοδότηση του χρέους μέχρι το α' εξάμηνο του 2018, αλλά και αρκετά χρήματα προκειμένου να εξοφληθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου, προκειμένου να υπάρξει "φρέσκο" χρήμα στην αγορά. Κίνηση που θα αναζωογονήσει τον εμπορικό κόσμο».
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τι λέει η κυβέρνηση; Οτι εκτός από την αποπληρωμή του κρατικού χρέους με το νέο δάνειο των 85 δισ. ευρώ, τα χρήματα θα δοθούν και για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την ΕΚΤ, αλλά και τους επιχειρηματικούς ομίλους με τους οποίους συναλλάσσεται το κράτος και τους χρωστά. Επιπλέον, θα χρησιμοποιηθούν και για ζεστό χρήμα προς τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, εκεί θα πάει το ...«φρέσκο χρήμα» που λένε. Αλλωστε, γι' αυτό το λόγο φορτώνουν με δυσβάσταχτα μέτρα το λαό, που θα κληθεί να πληρώσει και το χρέος και τις νέες επενδύσεις. Δηλαδή, παίρνουν από τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα, για να τα δώσουν στους δανειστές, τις τράπεζες και στους επιχειρηματικούς ομίλους για επενδύσεις και κερδοφορία.
 
4. «Οι τράπεζες θα ανακεφαλοποιηθούν μέχρι το τέλος του 2015 και άμεσα θα ενισχυθούν τουλάχιστον με 10 δισ. ευρώ. Ετσι δεν υπάρχει, πλέον, κανένας απολύτως κίνδυνος για "κούρεμα" καταθέσεων, όπως προβλέπει η κοινοτική οδηγία για ανακεφαλαιοποιήσεις τραπεζών μετά την 01.01.2016».
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Οι τραπεζίτες θα πάρουν άμεσα 10 δισ. από το νέο δάνειο, που σε συνδυασμό με τις ρυθμίσεις για τα «κόκκινα» δάνεια αλλά και την εισροή κεφαλαίων από τον ELA, θα προχωρήσει η διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
 
'Οσον αφορά το «κούρεμα», πρέπει να σημειώσουμε ότι η κυβέρνηση έχει περάσει ήδη με νόμο την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας που προβλέπει πως εάν δε γίνει ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέχρι 31.12.2015, τότε είναι ανοιχτό το θέμα του «κουρέματος» των καταθέσεων για να γίνει ανακεφαλαιοποίηση.
 
5. «Η κυβέρνηση δε δέχτηκε να πωλούνται τα "κόκκινα" δάνεια σε εταιρείες, ενώ με νομοθεσία έχει προστατεύσει την πρώτη κατοικία από τους πλειστηριασμούς, έως το τέλος του 2015. Μέσα στο φθινόπωρο θα υπάρξουν κυβερνητικές πρωτοβουλίες, ώστε να τακτοποιηθούν οριστικά, όσο αυτό μπορεί να γίνει σε μια "αγορά" περίπου 95 δισ. ευρώ, και τα "κόκκινα" δάνεια. Γι' αυτό το λόγο θα υπάρξει ομάδα διαβούλευσης με τους "θεσμούς"».
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το συγκεκριμένο ζήτημα παραμένει ανοιχτό και αυτό το ομολογεί η ίδια η κυβέρνηση.«'Οσο αυτό μπορεί να γίνει» λένε. Και αυτό είναι ένα θέμα που δεν αφορά μόνο μεγάλους επιχειρηματίες. Γι' αυτούς θα βρουν τρόπο να τους ξελασπώσουν, ήδη δε πολλοί από αυτούς έχουν μεταφέρει τα λεφτά τους στο εξωτερικό, ενώ και οι τράπεζες θέλουν να συνδράμουν στο «ξελάσπωμα».
 
Το πρόβλημα αφορά όμως τις χιλιάδες εργατικές - λαϊκές οικογένειες που δεν μπορούν να αποπληρώσουν το δάνειό τους και που η κυβέρνηση τους αφήνει στο έλεος των τραπεζών και των funds από την 1.1.2016, για να τους «γδάρουν».
 
6. Ο ΑΔΜΗΕ παραμένει δημόσιο αγαθό, ενώ δεν υπήρξε καμία αναφορά σε «μικρή ΔΕΗ». Υπάρχει, βέβαια, δέσμευση για απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, που αποτελεί όμως, ούτως ή άλλως, υποχρέωση προσαρμογής στις ευρωπαϊκές οδηγίες.
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να δείξει ότι η συμφωνία της είναι καλύτερη από τις προηγούμενες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Είναι, επίσης, προφανές ότι η απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου θα αποτελέσει ένα μεγάλο πάρτι για τους επιχειρηματικούς ομίλους που θα εμπλακούν στην υπόθεση, σε βάρος βέβαια του λαού, που θα πληρώνει ένα φυσικό αγαθό - χρυσάφι. Επιπλέον, επιβεβαιώνει την προσήλωσή της στην υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ για την απελευθέρωση της Ενέργειας, από την οποία δε γλυτώνει ούτε η ηλεκτρική ενέργεια...
 
7. Θυμίζουμε ότι η συμφωνία προβλέπει ακόμα αναπτυξιακό πακέτο 35 δισ. ευρώ, γνωστό και ως «πακέτο Γιουνκέρ»!
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Να και το εμπόριο ελπίδας. Το περιβόητο αναπτυξιακό πακέτο των 35 δισ. ευρώ επίσης δεν έχει ως στόχο να λύσει κανένα πρόβλημα για τα εργατικά - λαϊκά στρώματα. Απ' τα 35 δισ. ευρώ, τα 20 δισ. ευρώ είναι ουσιαστικά το νέο πακέτο ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014 - 2020. Πρόκειται για ένα χρηματοδοτικό πακέτο που, όπως και το προηγούμενο, θα αυξήσει τα κέρδη των μονοπωλιακών ομίλων της ελληνικής οικονομίας.
 
Οι εργαζόμενοι δεν κέρδισαν απ' το προηγούμενο ΕΣΠΑ και είναι αυταπάτη να περιμένουν να κερδίσουν κάτι τώρα. Τα υπόλοιπα 15 δισ. ευρώ αφορούν σε επενδυτικά δάνεια προς την ελληνική οικονομία με την εγγύηση της Κομισιόν. Για να υπάρξουν, πρέπει να βρεθούν επενδυτές για να δανειοδοτήσουν αντίστοιχα έργα.
 
Προϋπόθεση, όμως, για να υπάρξουν επενδύσεις και καπιταλιστική ανάπτυξη στην Ελλάδα, είναι η διασφάλιση ικανοποιητικής κερδοφορίας. Οι καπιταλιστές θα επενδύσουν πάνω στα συντρίμμια των εργατικών δικαιωμάτων, που προκύπτουν από την πολιτική της ΕΕ και τα μνημόνια ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ.
 
8. Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων μπήκαν τα Εργασιακά. Μετά από πρόταση της κυβέρνησης, στη διαπραγμάτευση αποφασίστηκε οι σχετικές διαβουλεύσεις με τους «θεσμούς» για την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης να ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι διαβουλεύσεις θα γίνουν σε συνεργασία με το Διεθνές Γραφείο Εργασίας - ILO, καθώς και με διεθνούς κύρους εμπειρογνώμονες, γεγονός που διασφαλίζει ότι στην Ελλάδα δε θα υπάρχει εξαίρεση από τα ισχύοντα στη Δυτική Ευρώπη.
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πρόκειται για τις λεγόμενες «καλές πρακτικές», δηλαδή ό,τι αποφέρει περισσότερα κέρδη στα μονοπώλια σε βάρος των εργαζομένων. Η ΕΕ ονομάζει «καλές πρακτικές» τις πολιτικές που χτυπούν τη μόνιμη και σταθερή εργασία με δικαιώματα και γενικεύουν τις ευέλικτες μορφές εργασίας.
 
Είναι η εκτεταμένη μερική απασχόληση, τα mini jobs, τα συμβόλαια μηδενικών ωρών, η εργασία μετά από τηλεφώνημα που ισχύουν στη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, τη Γαλλία, την Ιρλανδία και αλλού. Είναι ακόμα η νομοθέτηση μέτρων - όπως συμβαίνει τώρα στη Βρετανία - που καθιστούν απαγορευτική την απεργία στον ιδιωτικό και ακόμα περισσότερο στο δημόσιο τομέα, αφαιρώντας από τα συνδικάτα και τους εργαζόμενους ένα από τα βασικά τους όπλα αντίστασης και διεκδίκησης.
 
Και το Διεθνές Γραφείο Εργασίας - ILO συνδράμει τα μέγιστα σε όλα αυτά, αφού θεωρεί ότι ενισχύουν τις καπιταλιστικές επενδύσεις, τις οποίες υποστηρίζει. Αλλωστε, εργαλείο του κεφαλαίου είναι.
 
9. Οι πολίτες θα εξακολουθήσουν να μην πληρώνουν τα 5 ευρώ για εξετάσεις στα Εξωτερικά Ιατρεία των νοσοκομείων.
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι πρόκληση να μιλά η κυβέρνηση για ένα τέτοιο θέμα. Όταν η ίδια προχώρησε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου στην υποχρεωτική δέσμευση των ταμειακών διαθέσιμων των νοσοκομείων, όταν οι ασθενείς - κυρίως οι χρόνια πάσχοντες - δεν μπορούν να πληρώσουν τις θεραπείες τους και τις διακόπτουν.
 
Όταν τα νοσοκομεία στέλνουν τους ασθενείς να αγοράσουν ακόμα και γάζες ή επιδέσμους από φαρμακεία, επειδή δεν έχουν λεφτά για να καλύψουν αυτές τις ανάγκες. Όταν προανήγγειλε μέτρα-«σφαγείο» για τους καρκινοπαθείς που δε θα έχουν κάνει τάχα προληπτικές εξετάσεις!
 
10. Τα μέτρα τα οποία προβλέπονται στην παρούσα συμφωνία είναι τα ίδια - με αρκετές βελτιώσεις, ωστόσο - τα οποία προβλέπονταν στη συμφωνία της κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, η οποία δεν υλοποιήθηκε. Στη συμφωνία εκείνη, η κυβέρνηση είχε υποχρέωση να υλοποιήσει τα μέτρα αυτά προκειμένου να ολοκληρωθεί η 5η αξιολόγηση και να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 4 δισ.
 
 
Τα ίδια μέτρα, περίπου, επανήλθαν στην πρόταση που κατέθεσαν οι «θεσμοί» στη συνεδρίαση του Eurogroup της 25ης Ιούνη, συνοδευόμενα από 5 μήνες παράταση του προγράμματος και χρηματοδότηση ύψους 7 δισ.  
 
Σήμερα, με τα ίδια μέτρα, με σημαντικές όμως βελτιώσεις, μετά τη διαπραγμάτευση, η χώρα εξασφαλίζει την κάλυψη των δανειακών της υποχρεώσεων, καθώς και των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου για την επόμενη τριετία, με χρηματοδότηση περίπου 85 δισ. ευρώ.
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τι άλλο να προσθέσει κανείς; Εκείνοι που θα έσκιζαν τα μνημόνια, εκείνοι που θα τα καταργούσαν με ένα νόμο, επιχαίρουν επειδή το μνημόνιό τους περιέχει μέτρα που είναι βελτιωμένα σε σχέση με εκείνα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Απίστευτος κυνισμός και εμπαιγμός για το λαό, που εξακολουθεί να πληρώνει το μάρμαρο και με τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.
 
11. Η συμφωνία προβλέπει το Ταμείο αποκρατικοποιήσεων, μέσα από το οποίο η δημόσια περιουσία δεν πάει προς πώληση, όπως στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά αξιοποιείται.
 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στην πραγματικότητα, το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει και θα ολοκληρώσει την πώληση των φιλέτων. Διαδικασία που είχε ξεκινήσει με την προηγούμενη κυβέρνηση. Ετσι λοιπόν και με το ΤΑΙΠΕΔ και με το νέο Ταμείο, η κυβέρνηση ανοίγει νέα πεδία για την κερδοφορία και την ανάκαμψη του κεφαλαίου, παραχωρώντας του τομείς οικονομίας κρατικής ιδιοκτησίας για να επενδύσει λιμνάζοντα λόγω κρίσης κεφάλαια.

πηγή: Ριζοσπάστης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου