Το ύψος του προϋπολογισμού
του 2014 για την Παιδεία διαμορφώνεται σε 5.090 εκατομμύρια €, από τα οποία:
- τα 4.600 είναι από τον Τακτικό Προϋπολογισμό (ΤΠ) και
- τα 490 από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία
έχουμε μείωση κατά 730 εκατ. € κάτω από τα προϋπολογισθέντα για το 2013 και κατά 306 εκατ. € κάτω από τα υλοποιηθέντα στο χρόνο που πέρασε!
Στην εισηγητική έκθεση
γίνεται ειδική αναφορά στη συνεισφορά της εκπαίδευσης στη συνολική μείωση που
έχει επιτευχθεί στο γενικό σύνολο μισθών και συντάξεων στο Δημόσιο: - χάρη στον περιορισμό των προσλήψεων,
- στην αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών και
- στον περιορισμό επίσης του προσωπικού με συμβάσεις.
Το αποτέλεσμα, βέβαια, των
παραπάνω το βιώνουν ήδη στα σχολεία οι μαθητές, που μετρούν δεκάδες χιλιάδες
χαμένες διδακτικές ώρες από την αρχή της σχολικής χρονιάς, λόγω έλλειψης
εκπαιδευτικών, τη βιώνουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί που λαμβάνουν
απαντήσεις από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ότι κάποια μαθήματα δε θα διδαχθούν
καθόλου φέτος ή κάποια άλλα θα διδαχθούν λιγότερες ώρες...
Μειώσεις σε όλες τις
βαθμίδες.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία
καταγράφεται μείωση των δαπανών σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και στην Έρευνα,
με εξαίρεση την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου που ενισχύεται κατά 33,4 εκατ. € σε σχέση με τις υλοποιούμενες φετινές δαπάνες.
Έτσι, έχουμε μείωση της χρηματοδότησης κάτω και από τις φετινές
υλοποιούμενες δαπάνες, κατά:
- 4,8 εκατ. € στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση,
- 215 εκατ. € στη Δευτεροβάθμια,
- 131 εκατ. € στην Ανώτατη Εκπαίδευση και
- 7 εκατ. € στη χρηματοδότηση της Έρευνας και των ερευνητικών κέντρων.
Η μείωση κατά 131 εκατ. ευρώ
έρχεται να προστεθεί σε μια κατάσταση όπου τα ιδρύματα ασφυκτιούν, δεν μπορούν
να προσλάβουν διδακτικό προσωπικό, να ανταποκριθούν σε βασικές λειτουργίες
(σίτιση, στέγαση, κ.ά.), επιταχύνεται η ιδιωτικοποίηση των λειτουργιών τους και ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για επιβολή διδάκτρων ακόμα και στο προπτυχιακό
επίπεδο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, στην εισηγητική έκθεση σημειώνεται «η ανάγκη να υπάρξει πάρα πέρα βελτίωση των αποτελεσμάτων» στη
μείωση των δαπανών προσωπικού. Άρα, η υλοποίηση του προϋπολογισμού, όπως και η πείρα
έχει δείξει, θα φέρει ακόμα μεγαλύτερη μείωση προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες.
Κοινώς, πρέπει να περιμένουμε νέο κύμα με διαθεσιμότητες, κινητικότητα,
απολύσεις.
Στην παραπάνω κατεύθυνση ξεχωρίζουν οι μειωμένες κατά τα 3/4
πιστώσεις των Περιφερειακών Υπηρεσιών Εκπαίδευσης που από τα 40 εκατ. € πέφτουν στα 9,8 εκατ. και κάνουν φανερό ότι έχει δρομολογηθεί το κλείσιμο
Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και η συγκέντρωσή τους.
Καμία βελτίωση δεν
αναμένεται στις υποδομές...
Το μέρος της χρηματοδότησης
του προϋπολογισμού που έχει ως βάση το ΠΔΕ προσανατολίζεται κατά βάση στην Έρευνα
και την προσέλκυση ερευνητικού και επιστημονικού δυναμικού, στη βάση της
στρατηγικής της Ε.Ε., συμπληρωματικής προς τα ευρωπαϊκά προγράμματα, για την ενίσχυση της λεγόμενης καινοτομίας.
Ο στόχος δηλαδή είναι ο
προσανατολισμός της Έρευνας στην άμεση ενίσχυση της καπιταλιστικής κερδοφορίας
και της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλιακών επιχειρήσεων.
Η γενικόλογη αναφορά της
εισηγητικής έκθεσης για δήθεν προσανατολισμό σε έργα και υποδομές, εξοπλισμό
και εγκαταστάσεις, σε πανεπιστήμια, ΤΕΙ και σχολεία, είναι στάχτη στα μάτια, αφού
στο ΠΔΕ κατ' ελάχιστο συμμετέχουν αυτοτελώς οι εθνικοί πόροι (συνολικά άλλωστε
η συμμετοχή των εθνικών πόρων είναι μόλις 90 εκατ. € !). Που σημαίνει ότι οι
σχολικές υποδομές θα παραμείνουν με ανοιχτά όλα τα προβλήματα που τις
χαρακτηρίζουν, όπως:
Παλαιότητα σχολικών κτιρίων, μαθήματα σε κοντέινερ και προβλήματα
στη συντήρηση των κτιρίων: Η εικόνα παιδιών που κάνουν μάθημα σε κοντέινερ και μεταλλικές
αίθουσες kibo όχι μόνο δεν έχει εξαλειφθεί αλλά στην αρχή της φετινής σχολικής
χρονιάς έδωσε τη θέση της σε ακόμα πιο τραγικές εικόνες (όπως αυτή που είδαμε
στη Λούτσα, με παιδιά να κάνουν μάθημα στην αυλή του σχολείου γιατί δεν
χωρούσαν στις αίθουσες)...
Επιπλέον, από την αρχή της σχολικής χρονιάς μέχρι
τώρα έχει «βρέξει» σοβάδες σε τουλάχιστον τρία σχολεία της χώρας, ενώ την
περασμένη χρονιά εκτός από τις «σοβαδοπτώσεις» είχαμε ακόμα και περιπτώσεις
πυρκαγιάς σε σχολεία από βραχυκυκλώματα και κακή συντήρηση.
Στο μηδέν η αντισεισμική θωράκιση: Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του
Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, μόνο το 45,8% των σχολικών μονάδων της χώρας είναι
κατασκευασμένα με τον νέο Κανονισμό Αντισεισμικής Προστασίας, ενώ ο
αντισεισμικός έλεγχος των σχολείων, καθώς και το πρόγραμμα προσεισμικής
προστασίας που εφαρμόστηκε στην Ελλάδα από τον ΟΣΚ, έχει παγώσει από το Μάρτη
του 2010.
Πολύ πίσω από την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών οι υποδομές
συνολικά στην προσχολική αγωγή: Εκτιμάται ότι χρειάζονται πάνω από 1.500 νέα νηπιαγωγεία για να
καλύψουν τη φοίτηση όλων των νηπίων και προνηπίων της χώρας, μάλιστα αυτός
ο υπολογισμός είναι με τμήματα των 20 μαθητών κι όχι των 15, όπως θα έπρεπε να
ισχύει για την προσχολική αγωγή.
Και την ίδια στιγμή ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) ήδη έχει οδηγηθεί για δανεισμό στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (250 εκατ. €) για να συμμετάσχει στην
αξιοποίηση του ΕΣΠΑ, για να αντεπεξέλθει στοιχειωδώς στη χρηματοδότηση της
σχολικής στέγης. Εξάλλου, η αλλαγή του χαρακτήρα του ΟΣΚ σε Α.Ε. έχει εκτινάξει
στα ύψη το κόστος της σχολικής στέγης προς όφελος των εργολαβικών εταιρειών και
των τραπεζών, όλα αυτά σε βάρος του λαού.
Στο επίκεντρο των
παρεμβάσεων μπαίνει και η ιδιωτική εκπαίδευση:
Στην εισηγητική έκθεση η
κυβέρνηση ξεχωρίζει το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης πράγμα που δηλώνει και τις
επιδιώξεις και τη στρατηγική της στο χώρο της εκπαίδευσης.
Ξεχωρίζει δύο
κατευθύνσεις:
Α)«Την άρση των υφιστάμενων εμποδίων στην αναγνώριση των επαγγελματικών
προσόντων και την ισοτιμία των διπλωμάτων που χορηγούνται στα franchaising
Κολέγια». Πρόκειται για ευθυγράμμιση
στις κατευθύνσεις της Ε.Ε. για τη δημιουργία του λεγόμενου Ενιαίου Χώρου Ανώτατης
Εκπαίδευσης, δημόσιου και ιδιωτικού.
Β) «Την ανάγκη ανασύστασης του νομικού πλαισίου που διέπει την ιδιωτική
εκπαίδευση με κυριότερα σημεία, την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης άδειας για ιδιωτικά κέντρα, την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης άδειας για
τα φροντιστήρια και τις σχολές ξένων γλωσσών και κατ' οίκον διδασκαλία». Η κυβέρνηση, με βάση τις
κατευθύνσεις της Ε.Ε., επιδιώκει να παραμερίσει κάθε εμπόδιο ώστε να
προσελκύονται τα συσσωρευμένα κεφάλαια που δείχνουν ενδιαφέρον σε αυτό το χώρο.
Οι παραπάνω κατευθύνσεις
έρχονται να δέσουν με τις εξελίξεις στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης και την
προσπάθεια κυβέρνησης και σχολαρχών για την απελευθέρωση των σχέσεων εργασίας.
Η απλοποίηση των διαδικασιών
έκδοσης αδειών για φροντιστήρια και σχολές ξένων γλωσσών ουσιαστικά εντάσσεται
στην κατεύθυνση της «απελευθέρωσης των επαγγελμάτων», διαμορφώνοντας και αυτό
το χώρο πιο άμεσα ως χώρο επιχειρηματικής δράσης, προσπαθώντας παράλληλα να
ελέγξει -και κατ' επέκταση να φορολογήσει - το χώρο των ιδιαίτερων
φροντιστηρίων που κατά κανόνα απασχολεί νέους ανθρώπους, ανασφάλιστους, που δεν
βρίσκουν διέξοδο στη δημόσια εκπαίδευση και στη σταθερή δουλειά.
Εδώ, άλλωστε, η κυβέρνηση
δεν θα βρει - πέρα από τις κραυγές - ουσιαστική αντίδραση από την αξιωματική
αντιπολίτευση αφού αυτή αποδέχεται ως αρχή τη συνύπαρξη δημόσιου - ιδιωτικού τομέα
και στο χώρο της εκπαίδευσης.
Με βάση αυτή την αρχή, δεν είναι παράλογο από τη
μία να κόπτεται δήθεν για την ιδιωτικοποίηση και τη διάλυση της εκπαίδευσης και
από την άλλη να μιλάει για μια «υγιή επιχειρηματικότητα» που μπορεί να
επενδύσει στην εκπαίδευση.
Λέει χαρακτηριστικά ο ΣΥΡΙΖΑ:
«Ένα πλήρες και σαφές θεσμικό και
ρυθμιστικό πλαίσιο για την Έρευνα και την Τεχνολογική Ανάπτυξη. Εκτός των
άλλων, θα περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τη διασύνδεση των δημόσιων ερευνητικών
φορέων και του καινοτόμου παραγωγικού τομέα, ώστε οι φορείς της έρευνας να
συμβάλλουν μέσω της μεταφοράς τεχνογνωσίας στην ανάπτυξη της καινοτομίας του
παραγωγικού τομέα, με σκοπό την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας»
(Από
την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία, Ιούλης 2013).
Ντροπαλά λένε τα ίδια με την
κυβέρνηση. Ο «καινοτόμος παραγωγικός
τομέας» είναι και ο δημόσιος και ο ιδιωτικός...
πηγή: Ριζοσπάστης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου