Τετάρτη 28 Μαΐου 2014

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: ΄Εντονες αντιδράσεις για την «τράπεζα θεμάτων».

Αμετακίνητο εμφανίζεται το υπουργείο Παιδείας στην εφαρμογή του νέου συστήματος εξετάσεων στα Λύκεια που ξεκινά από φέτος για τους μαθητές της Α' Λυκείου, παρά τις έντονες αντιδράσεις εκπαιδευτικών και γονιών. Σύμφωνα με το νέο σύστημα, οι μαθητές της Α' Λυκείου θα δώσουν φέτος προαγωγικές εξετάσεις με τα μισά θέματα να τα βάζει ο εκπαιδευτικός τους και τα άλλα μισά να αντλούνται (με κλήρωση σε κάθε σχολείο) από «τράπεζα θεμάτων», ενώ ο συνολικός βαθμός που θα συγκεντρώσουν από τις επιδόσεις τους όλη τη χρονιά και τις εξετάσεις θα μετράει για την πρόσβασή τους στην ανώτατη εκπαίδευση.

Όλα επιβεβαιώνουν πια πως πρόκειται για ένα σύστημα που στόχο έχει να αποθαρρύνει όλο και περισσότερους μαθητές από το Λύκειο, που αντικειμενικά θα γιγαντώσει τα φροντιστήρια, θα τυποποιήσει εντελώς της διδασκαλία στο Λύκειο προσδένοντάς την περισσότερο στις εξετάσεις και στην πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση και θα μετατρέψει τους εκπαιδευτικούς από παιδαγωγούς σε προγυμναστές εξετάσεων.

Οι προαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές της Α' Λυκείου ξεκινούν αύριο Πέμπτη και η «τράπεζα θεμάτων», που άνοιξε μόλις προχτές, Δευτέρα, προκάλεσε ήδη επιπλέον αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα για το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων.

Μεγάλος ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων.
Μιλώντας στο «Ριζοσπάστη» για τα θέματα της «τράπεζας», ο Ανδρέας Καργόπουλος, εκπαιδευτικός χημικός λέει: «Τα θέματα που περιλαμβάνονται στην "τράπεζα" για το μάθημα της Χημείας είναι δύσκολα. Δεν απευθύνονται στο μέσο όρο των μαθητών. Μόλις ένα 25%-30% των μαθητών μπορεί να τα λύσει με άνεση. Ακόμα πιο άσχημη, όμως, είναι η κατάσταση στα Μαθηματικά και όχι τυχαία, καθώς για να προαχθούν οι μαθητές θα πρέπει να έχουν στα Μαθηματικά βαθμό μεγαλύτερο ή ίσο του 10. Γίνεται όλο και πιο φανερό πια ότι στόχος της κυβέρνησης δεν είναι να ελέγξει τη γνώση που έχουν αποκτήσει οι μαθητές (κάτι που θα μπορούσε να γίνει με πιο εύκολα θέματα) αλλά να φιλτράρει, να αποθαρρύνει μαθητές από το Λύκειο και να τους σπρώξει νωρίς - νωρίς εκτός σχολείου, προς την κατάρτιση».

Τον πολύ υψηλό βαθμό δυσκολίας των θεμάτων της «τράπεζας» και στα φιλολογικά μαθήματα, εντοπίζει και η φιλόλογος Γεωργία Ρένεση, που σημειώνει: «Δεν είναι τα θέματα στα οποία μπορεί να ανταποκριθεί ο μέσος μαθητής. Από τη Δευτέρα που άνοιξε η "τράπεζα" οι μαθητές παραπονιούνται, καθώς μέσα σε τρεις μέρες καλούνται να γυρίσουν για να καλύψουν όλη την ύλη, με διάφορες λεπτομέρειες. Οι καθηγητές μέχρι το Φλεβάρη δεν ήξεραν αν θα εφαρμοστεί η "τράπεζα" και ακολουθούσαν την πεπατημένη στη διδασκαλία. Όμως στα θέματα που υπάρχουν στην "τράπεζα" ζητούνται κάποιες φορές λεπτομέρειες που συνήθως δε διδάσκονταν γιατί δεν έχουν και καμιά παιδαγωγική σημασία», εξηγεί η Γ. Ρένεση.

Είναι, επίσης, χαρακτηριστικό ότι και από τους ιδιοκτήτες φροντιστηρίων χαρακτηρίστηκαν δύσκολα τα θέματα, αυτοί από την πλευρά τους, όμως, το βρίσκουν αυτό θετικό γιατί προσδοκούν να τους αυξήσει την πελατεία!

Ακόμα όμως κι αν υποθέσουμε ότι όλα τα παραπάνω δεν ισχύουν, υπάρχει ακόμα ένα στοιχείο στις φετινές εξετάσεις της Α' Λυκείου που από μόνο του είναι ικανό επιχείρημα για την ακύρωση των εξετάσεων μέσω της «τράπεζας», ένα στοιχείο που ακόμα και οι υπερασπιστές της «τράπεζας» δεν μπορούν παρά να παραδεχτούν: Οι μαθητές της φετινής Α' Λυκείου πρακτικά δεν είχαν κανένα περιθώριο προετοιμασίας πάνω στα θέματα της «τράπεζας», σε αντίθεση με τους μαθητές που από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη θα βρεθούν στην Α' Λυκείου και θα έχουν στη διάθεσή τους τα θέματα της «τράπεζας» σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Εξάλλου και στο εξωτερικό, όπου εφαρμόζεται το σύστημα της «τράπεζας θεμάτων», αυτή είναι ανοιχτή και προσβάσιμη στους μαθητές καθ' όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και πρακτικά λειτουργεί ως γνωστή εξεταστέα ύλη. Αυτή η λειτουργία της «τράπεζας» είναι που οδηγεί και στη μεγάλη αντιπαιδαγωγική τυποποίηση της διδασκαλίας.

Τεράστια προβλήματα στην κάλυψη της ύλης.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που έχει στην ευθύνη του τη δημιουργία και λειτουργία της «τράπεζας θεμάτων», στόχος αυτού του συστήματος είναι, μεταξύ άλλων, «η κάλυψη του συνόλου της διδακτέας ύλης (μετά από σχετικό εξορθολογισμό της) από όλα τα σχολεία της χώρας». Όμως, κατά κοινή ομολογία, φέτος υπήρχαν χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών για πολλούς μήνες στα σχολεία όλης της χώρας. Αποτέλεσμα ήταν είτε να διδάσκονται τα μαθήματα με πολύ γρήγορους ρυθμούς για να καλυφθεί η ύλη αλλά να μην προλαβαίνουν να την αφομοιώσουν οι μαθητές, είτε σε πολλές περιπτώσεις να μη γίνει κατορθωτό να διδαχθεί όλη η ύλη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που καταγγέλλει η ΕΛΜΕ Πειραιά για Λύκειο της περιοχής της, όπου μόλις το Φλεβάρη τοποθετήθηκε φιλόλογος για την Ιστορία της Α' Λυκείου, οι μαθητές υπολείπονταν κατά 40% της διδακτέας - εξεταστέας ύλης και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έδωσε γραπτή εντολή να καλυφθεί η ύλη μέσα σε μια βδομάδα! Έτσι έγιναν πολύωρες συνδιδασκαλίες στο μάθημα (δύο τμήματα με 45 μαθητές μέσα σε αμφιθέατρο!), φτάνοντας το τετράωρο Ιστορίας τη μέρα για να «βγει» η ύλη... Και τέτοια παραδείγματα υπάρχουν πολλά και διάσπαρτα σε Λύκεια όλης της χώρας.

Αυτά είναι γνωστά στο υπουργείο Παιδείας (που έχει την αποκλειστική ευθύνη για τα κενά εκπαιδευτικών και για την καθυστέρηση στην κάλυψη της ύλης), όμως, αντί να ακυρώσει ή έστω να αναβάλει την εφαρμογή της «τράπεζας», αρκέστηκε να κάνει μια ρύθμιση μόνο για φέτος, σύμφωνα με την οποία: Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι θέμα ή θέματα που κληρώθηκαν δεν είχαν διδαχθεί στο συγκεκριμένο σχολείο για απόλυτα αιτιολογημένους λόγους, είναι δυνατή και δεύτερη κλήρωση θεμάτων (με εξαίρεση τα μαθήματα των Ξένων Γλωσσών, της Ελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας). Αν όμως και τα θέματα που θα προκύψουν από τη δεύτερη κλήρωση δεν έχουν διδαχθεί επίσης, τότε οι μαθητές μένουν εντελώς στον αέρα..




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου